Salgsstrategi og hvilke elementer den bør indeholde
Salgsstrategi er det noget der giver værdi?
Alle virksomheder har en eller anden form for salgsstrategi, for det skal man jo have. Men for at det skal give værdi til virksomheden, skal der arbejdes ud fra strategien og hele tiden følges op.
Det er vigtigt at de medarbejdere der skal udføre salgsopgaverne forstår strategien samt vigtigheden af den rolle de enkelte medarbejdere har. Det betyder at man skal tage ansvar og arbejder ud fra de planlagte aktiviteter. Det giver stolthed når målet opnås.
9 ting din salgsstrategi skal indeholde?
Der er mange muligheder men her er nogle af de vigtigste i punktform.
- Hvilke produkt sælges
- Hvem er kundegruppen
- Hvordan skal det sælges – via nettet- opsøgende salg- telefonsalg -netværk
- Marketing – hvordan skal det bakkes op
- Bestående kunder – hvordan skal de kontaktes
- Hvordan måler vi på aktiviteten så den både er synlig for direktionen og medarbejdere
- Hvem er ansvarlig for udførsel af aktiviteten
- Succes – hvornår er det en succes, Dette mål skal defineres og fejres når det er opfyldt
- Under hele processen skal man sikre sig at der indtages en form for LEAN overvågning. Procedurer der ikke/kunne være bedre rettes hele tiden til.
- Salgsstrategi et godt styringsværktøj for hele virksomheden.
- Normalt udfærdiges strategier af ledergruppen, men det er en god ide at tage en sælger og en administrativ kollega med i processen. Det sikrer at man får input ti opgaven som man ikke ville få uden disse kompetencer. Samtidig er det med til at disse 2 grupper føler at de er involveret og deres input bliver taget alvorligt.
En salgsstrategi der er gennemarbejdet og tryk prøvet, vil altid være bæredygtig.
Når salgsstrategien meldes ud til personalet skal øverste ledelse være til stede og vise at de er enige i strategien og bakker op omkring den.
Marketing er tit en væsentlig medspiller og skal følge med på sidelinjen og være klar til at regulerer tiltaget hvis der er behov for det.
Målet som salgsstrategien skal være med til at gøre til virkelighed er mere salg og større bundlinje. Derfor er det vigtigt at der bliver arbejdet med salgsstartegien og at kompetencerne er tilstede hos personalet. Held og lykke!