Salgsstrategi og hvilke elementer den bør indeholde

Salgsstrategi er det noget der giver værdi?

Alle virksomheder har en eller anden form for salgsstrategi, for det skal man jo have. Men for at det skal give værdi til virksomheden, skal der arbejdes ud fra strategien og hele tiden følges op.

Det er vigtigt at de medarbejdere der skal udføre salgsopgaverne forstår strategien samt vigtigheden af den rolle de enkelte medarbejdere har. Det betyder at man skal tage ansvar og arbejder ud fra de planlagte aktiviteter. Det giver stolthed når målet opnås.

9 ting din salgsstrategi skal indeholde?

Der er mange muligheder men her er nogle af de vigtigste i punktform.

  1. Hvilke produkt sælges
  2. Hvem er kundegruppen
  3. Hvordan skal det sælges – via nettet- opsøgende salg- telefonsalg -netværk
  4. Marketing – hvordan skal det bakkes op
  5. Bestående kunder – hvordan skal de kontaktes
  6. Hvordan måler vi på aktiviteten så den både er synlig for direktionen og medarbejdere
  7. Hvem er ansvarlig for udførsel af aktiviteten
  8. Succes – hvornår er det en succes, Dette mål skal defineres og fejres når det er opfyldt
  9. Under hele processen skal man sikre sig at der indtages en form for LEAN overvågning. Procedurer der ikke/kunne være bedre rettes hele tiden til.
  10. Salgsstrategi et godt styringsværktøj for hele virksomheden.
  11. Normalt udfærdiges strategier af ledergruppen, men det er en god ide at tage en sælger og en administrativ kollega med i processen. Det sikrer at man får input ti opgaven som man ikke ville få uden disse kompetencer. Samtidig er det med til at disse 2 grupper føler at de er involveret og deres input bliver taget alvorligt.

En salgsstrategi der er gennemarbejdet og tryk prøvet, vil altid være bæredygtig.
Når salgsstrategien meldes ud til personalet skal øverste ledelse være til stede og vise at de er enige i strategien og bakker op omkring den.

Marketing er tit en væsentlig medspiller og skal følge med på sidelinjen og være klar til at regulerer tiltaget hvis der er behov for det.

Målet som salgsstrategien skal være med til at gøre til virkelighed er mere salg og større bundlinje. Derfor er det vigtigt at der bliver arbejdet med salgsstartegien og at kompetencerne er tilstede hos personalet. Held og lykke!

Tilmeld dig her

Hvad siger medlemmerne af vores jobbank

★★★★★

Marketing job har været uvurderlige i jagten på mit drømmejob som projektleder. Jeg har kun været til relevante samtaler og er endt i en stilling, der er langt bedre end jeg havde drømt om.

Så en stor tak til marketing job, jeg kommer helt sikkert til at bruge dem igen hvis det bliver aktuelt en dag.

Mads Bloch - Sælger

★★★★★

Man må sige de holder hvad de lover. Jeg blev matchet op med den bedste arbejdsplads jeg kunne forestille mig og så endda i første hug. 

Jeg har fleksible vilkår der passer ind i min hverdag, og udviklingsmuligheder der gør at jeg ikke stagnere i mit arbejdsliv.

Stefan Kjær - Salgschef

★★★★★

Jeg var faktisk ret tilfreds med mit tidligere job, så da jeg blev matchet op med mit nye arbejde havde jeg svært ved at forstille mig det kunne blive meget bedre. 

Men man behøver jo ikke være syg for at få det bedre, og selvom jeg ikke var utilfreds må jeg erkende et det er det bedste valg jeg har taget i min karriere. 

Mathias Smestad - Sælger

Hvilke jobprofiler rekrutterer vi?

Kortsagt matcher vi alle de rigtige profiler med alle de rigtige virksomheder inden for marketing.
Herunder finder du de specifikke stillinger som vi kan finde job til dig indenfor.

Udkørende sælgere

Telefonsælgere

Salgsdirektører

Indhent et tilbud