Skab mere salg og bedre kunderelationer med online marketing
Få flere kundeemner uden selv at gribe telefonen
Der var engang, hvor den eneste mulighed for, at komme i kontakt med nye potentielle kunder var, at tage mappen under armen og gå dør til dør for at sælge sit produkt.
Så kom dørsalgsloven der regulerede dette, således at man ikke måtte tage uopfordret kontakt til privatpersoner uden forudgående aftale med enkelte undtagelser som avis og forsikringssalg.
Hvordan kan jeg bruge online marketing?
Online marketing er rigtigt mange ting og bliver kun mere komplekst år for år, i takt med at der kommer nye annonceplatformer gamle dør ud eller bliver for dyre at annoncere på.
Derfor er det for 95% af alle der kaster sig ud i online marketing, anbefalelsesværdigt at alliere sig med et kompetent webbureau, der kan håndtere deres markedsføringsstrategi.
Hvordan finder jeg et kompetent webbureau?
Online marketing og udbyderene der er på markedet er en jungle og desværre en meget stor en af slagsen. Der finders nogle rigtigt dygtige aktører, men der virkeligt mange useriøse spillere på markedet, hvilket har vildledt rigtigt mange virksomhedsejere til at tro, at online marketing bare ikke virker for dem.
Rapportering er guld
Det første du skal finde ud af når du vælger webbureau er, hvor gennemsigtig en rapportering du får.
Mange vildledes ofte til at tro, at de får leveret rigtigt pæne resultater fordi, at de har fået 2000 besøg på deres website. Desværre er flere besøg på hjemmesiden, for mange virksomheder kun flere penge ned i et sort hul, da man på mange platformer betaler for hver besøgende man får ind på sin hjemmeside.
Den rigtige udbyder fortæller dig ikke hvor mange besøg du fåe, de fortæller dig hvad den eksakte pris pr. kundehenvendelse er.
Så du kan se at hver gang du ex. bruger 200 kroner på Google Ads, så får du en henvendelse fra en kunde. Denne form for sporing skal et professionelt webbureau kunne sætte op for dig.
Hvilke former for Online marketing er værd at overveje?
Hjemmeside
Din hjemmeside er ikke decideret markedsføring, da den isoleret set ikke giver dig andet end et visitkort på nettet. Men et hvert webbureau med respekt for sig selv vil fortælle dig, at de ikke har lyst til at lave markedsføring for dig medmindre at din hjemmeside den er gearet til konvertering eller salg.
Det lyder måske lidt fjollet men efter som 80% af dine marketing tiltag, ender med at sende potentielle kunder ind på din hjemmeside er den faktisk fundamentet, for at dine kundeemner vælger at kontakte dig.
Fordelen ved at bruge Google i sin markedsføring, det er at når folk søger efter dit produkt eller ydelse på Google, så er de selv i markedet for det og er altså helt bevidste om hvad de skal bruge, alt de mangler er en leverandør af ydelserne.
Hvordan kan du bruge Google i din markedsføring?
I udgangspunktet, er der 2 måder du kan skabe leads. Begge metoder er fantastiske men har hver deres fordel og i samspil er de kun endnu mere geniale.
Google Ads.
Google Ads der tidligere hed Google Adwords, er de sponsorerede links, som du finder i toppen og bunden af Google.
Fordelen ved Adwords er at man betaler sig til, at blive vist og kun betaler i det øjeblik en potentiel kunde klikker fra Google og ind på din hjemmeside, så hvis din hjemmeside er Gearet til konvertering og der bliver brugt søgeord som folk der er klar til at handle ville søge på, kan skabe en ganske fornuftig pris pr. kundehenvendelse
Søgemaskineoptimering på Google
Med søgemaskineoptimering også kendt som SEO, tager du den lidt længere vej til toppen. Men på den lange bane kan SEO vise sig til at være den mest rentable måde at få kundehenvendelser.
SEO er mega komplekst men simpelt forklaret, fungere SEO på den måde at din SEO manager, laver en masse tekstmæssige og tekniske optimeringer på din hjemmeside og bygger links fra relevante hjemmesider ind til dit website, der får Google til at anerkende din hjemmeside, som en af de mest relevante kilder til informationer, det betyder at Google vil placere din hjemmeside højere oppe i søgeresultatet, hvilket i praksis betyder at din hjemmeside vil blive vist i flere søgninger.
Flere visninger er = flere besøg på din hjemmeside og flere besøg på din hjemmeside er = Flere kundehenvendelser, der hvis du er en dygtig sælger er = flere kunder.
Facebook Annoncering
Vi kender alle Facebook og uanset hvad medierne skriver, så er hovedparten af alle danskere stadigt på Facebook dagligt.
Det fede ved Facebook’s markedsføringplatform er, at du bl.a. kan markedsføre dig ud til relevante kunder basseret på interesser og demografi. Så hvis du eksempelvis sælger kurser i Prince 2, så kan du Vælge en målgruppe der inkludere folk med stillingen Projektleder i det geografiske område du vurdere at folk de vil køre for at møde op til dit kursus.
Det kan også være at du sælger et ordrehåndteringssystem til håndværkere, så trækker din Facebook manager nogle emner på cvr.dk og uploader alle E-mails til Facebook. Statisk set er det ca. 60% af alle håndværkere der har den samme mail på CVR registret, som de har på Facebook.
Herefter laver du en kampagne til den aktuelle målgruppe der nu kun er selvstændige håndværksmestre og hvis du er en rigtigt sulten sælger, så ringer du lige alle emnerne igennem efter de er blevet eksponeret for dit budskab i nogle uger, så du er frisk i deres hukommelse, så du lige kan få nogle af de kunder der ikke selv aktivt har taget kontakt.
Læs mere om Facebook annoncering her
Er det den eneste måde at markedsfører sig på?
Ovenstående platforme er nogle af de mest effektive markedsføringskanaler til at skaffe leads i øjeblikket, men der er mange andre måder at markedsføre sig på herunder Instagram, Snapchat, LinkedIn, Nyhedsbreve, pricerunner, banner annoncering m.m.
Uanet hvad du ønsker, så er der en platform og en metode til det, det hele handler om hvilke mål og ambitioner du har og hvilken økonomi, du er er villig til eller har mulighed for at ligge i din markedsføring.
Men en ting er sikkert, med den rigtige markedsføringskampagne og det rigtige webbureau i ryggen, så vil du kunne spare en masse timer på at sortere kolde kanvas emner på telefonen og bruge din timer på at lukke varme leads og skabe en mere effektiv forretning.