Hvordan styrer jeg en telefonsamtale med R.A.V modellen ?
Denne kanvasmodel (R.A.V) er udviklet af en af vores egne. (Martin Madsen)
Som telefon Sælger/Mødebooker er fordelen at man kan komme igennem til 100-200 mulige kunder, Det er klart at man helst ikke skal bruge for meget tid med lange samtaler, der ikke fører til det mål man har sat sig for øje. For at sikre styring samt en effektiv ringeeffektivitet, kan man arbejde med nedestående model.
R.A.V modellen er henvendt til sælger/mødebooker der anvender telefonen som arbejdsredskab.
R = Reagere: I telefonen er man hæmmet af manglende kropsprog, og derfor er det vigtigt at man som sælger/mødebooker kommer med en tydelig reaktion (ændre i tonelejet) på de indvendinger kunden måtte komme med. Ikke sagt at disse indvendinger skal være negative eller nedladende, bare så man på den måde får kunden til at lytte igen. Vi kender alle til samtaler der kan komme meget langt væk fra udgangspunktet, det er også her man som sælger/mødebooker skal reagere for på den måde at komme tilbage til emnet.
A = Argumentér: Vores opgave er altid at imødekomme kundens behov, og derfor er det vigtigt at vi svare kunden, det er her argumentationen kommer ind. Når kunden har indvendinger er det her man skal behovsafdække. (Husk hvis kunden ikke forstår hvad du siger den første gang, er det din opgave at formulere det anderledes den anden.) ved at omformulerer din pointe viser du at du forståelse, og det er noget vi alle elsker.
V = Videre i teksten: Det er vigtigt at vores argument ikke får lov at hænge. Men det sagt at det er vigtigt at vende tilbage til talen efter behovsafdækningen, ellers kan man opleve at kunden hele tiden bringer nye spørgsmål i spil, og før man ved af det, er det kunden som styrer samtalen.
R.A.V Modellen er et værktøj man som sælger bestemt skal arbejde med.