Hvad er kanvas salg?
Kanvas salg er når du tager uopfordret kontakt til en kunde, med henblik på at sælge et produkt.
Kanvas salg er uden tvivl den hårdeste disciplin inden for salg, da kunden ikke nødvendigvis har et umiddelbart behov, for dit produkt eller din ydelse.
Typisk vil kanvas salget laves på telefon, eller fra en stand placeret i et tæt befolket område, som et storcenter, strøg eller lignende.
Mødebooking som kanvas?
Kanvas salg kan med fordel laves som mødebooking, hvis ens produkt er afhængig af, at kunden skal have lov til, at opleve produktet inden de handler.
Det er altid nemmere, at lukke en handel, når du sidder ansigt til ansigt med kunden. Så er det en større investering for kunden, er denne fremgangsmåde altid anbefalelsesværdig.
Kanvas salg og volumen
Når man sælger kanvas, skal man være forberedt på, at man får en del afslag. Derfor handler kanvas i høj grad og at lure stemningen hos kunden inden, at man har brugt alt for meget tid. Så siger kunden nej i starten af samtalen og virker personen ikke umiddelbart interesseret, så afslut den hurtigst muligt og videre til den næste kunde.
Med kanvas handler det altså i høj grad om, at kontakte så mange kunder som overhovedet muligt. Måske er det kun en ud af 20 der vælger at handle med dig, men hvis du så bruger mindre tid og kan kontakte 100-200 kunder på en dag, så går det jo lige op.
De 3 nøgleord i kanvas salg
kort – præcis – begejstret, dette er 3 ord du i høj grad bør huske, når du sælger kanvas.
For det første, har du i kanvas salg ikke nogle relation til kunden, derfor vil kunden tit og ofte hurtigt blive frustreret, hvis du bruger for meget tid på ligegyldig snak. Derfor bør du være kortfattet og skære lige ind til benet.
Som i alt andet salg, er det vigtigt at du er begejstret omkring dit produkt, for hvis du ikke engang selv er begejstret, hvordan skulle andre så være det.
Dette var den korte forklaring på kanvas salg.