Hvad er AIDA modellen
AIDA modellen, er en af de mest brugte kommunikations modeller i verden. Stort set alle reklamer og salgsbreve er bygget op omkring aida modellen.
AIDA står for Attention(opmærksomhed), Interest(interesse), desire(begær), action(handling).
Eksempel på AIDA modellen
Et eksempel på AIDA modellen kunne være, vi skal lave et salgsbreve for en revisor, det kunne være nedenstående.
Opmærksomhed
(Skal fange interessen, dette kunne også gøres med et billede)
Er du også træt af at sidde og fedte med dit regnskab til langt ud på natten?
Interesse
(gør dem interesseret ved, at forklare om produktet)
Med vores online løsning, bogfører du bare løbende dine bilag, og så kan nemt og enkelt sende det videre til os når der skal laves moms og års regnskab, så sørger vi for at alle kontoer stemmer.
Begær
(fortæl dem om de fordele, de vil opleve når de først har dit produkt)
Det betyder for dig, at du aldrig nogle sinde, skal side vågen til langt ud på natten, dagen før deadline, eller spekulere på om der er fejl i det regnskab, du sender ind til told og skat.
Handling
(få dem til at handle)
Ring til os på telefon xxx og få mere at vide om alle fordelene.
Hvordan bruger man AIDA modellen i en salgstale
Et eksempel kunne være, at vi arbejder som mødebooker for et forsikringsselskab. Så vi ringer ud til vores opdigtede kunde der tilfældigvis hedder hr. Jensen.
Sælger: goddag er det Jensen jeg er kommet igennem til?
Jensen: ja det er mig.
opmærksomhed
Sælger: Super, jeg ringer til dig inden fra forsikringsselskabet og grunden til at jeg ringer til dig, er at vi i øjeblikket tilbyder nogle enkelte husstande, at lave et ganske gratis forsikringstjek.
Interesse
Det vil sige, at vi kommer ud til dig og gennemgår dine nuværende forsikringspapirer. Tjekker op på hvordan jeres dækning er, ifht. Til hvad i betaler idag, for at se om vi kan gøre det mere lukrativt for jer, at have en forsikring.
Begær
Og det er sådan at i langt de fleste tilfælde, kan man ved at samle sine forsikringer hos os, både spare penge. Men også få en langt mere grundig dækning, så du ikke behøver spekulere på, om du taber din mobil, får indbrud eller din kat løber ud foran en cykellist.
Handling
Hvornår har du tid til at vores forsikringsmægler kommer forbi?
Opsummering af AIDA modellen
De eksempler, vi er kommet med her, er selvfølgeligt ultra skrabede. Men grundlæggende handler AIDA modellen om, at fange opmærksomheden, skabe interessen, få modtageren til at begære produktet og påvirke dem til at handle på det begær.
AIDA modellen er en meget vigtig salgsmodel, som sammen med andre salgsmodeller vil kunne få dig lang.