Hvad er AIDA modellen

AIDA modellen, er en af de mest brugte kommunikations modeller i verden. Stort set alle reklamer og salgsbreve er bygget op omkring aida modellen.
AIDA står for Attention(opmærksomhed), Interest(interesse), desire(begær), action(handling).

Eksempel på AIDA modellen

Et eksempel på AIDA modellen kunne være, vi skal lave et salgsbreve for en revisor, det kunne være nedenstående.

Opmærksomhed

(Skal fange interessen, dette kunne også gøres med et billede)
Er du også træt af at sidde og fedte med dit regnskab til langt ud på natten?

Interesse

(gør dem interesseret ved, at forklare om produktet)
Med vores online løsning, bogfører du bare løbende dine bilag, og så kan nemt og enkelt sende det videre til os når der skal laves moms og års regnskab, så sørger vi for at alle kontoer stemmer.

Begær

(fortæl dem om de fordele, de vil opleve når de først har dit produkt)
Det betyder for dig, at du aldrig nogle sinde, skal side vågen til langt ud på natten, dagen før deadline, eller spekulere på om der er fejl i det regnskab, du sender ind til told og skat.

Handling

(få dem til at handle)
Ring til os på telefon xxx og få mere at vide om alle fordelene.

Hvordan bruger man AIDA modellen i en salgstale

Et eksempel kunne være, at vi arbejder som mødebooker for et forsikringsselskab. Så vi ringer ud til vores opdigtede kunde der tilfældigvis hedder hr. Jensen.
Sælger: goddag er det Jensen jeg er kommet igennem til?
Jensen: ja det er mig.

opmærksomhed

Sælger: Super, jeg ringer til dig inden fra forsikringsselskabet og grunden til at jeg ringer til dig, er at vi i øjeblikket tilbyder nogle enkelte husstande, at lave et ganske gratis forsikringstjek.

Interesse

Det vil sige, at vi kommer ud til dig og gennemgår dine nuværende forsikringspapirer. Tjekker op på hvordan jeres dækning er, ifht. Til hvad i betaler idag, for at se om vi kan gøre det mere lukrativt for jer, at have en forsikring.

Begær

Og det er sådan at i langt de fleste tilfælde, kan man ved at samle sine forsikringer hos os, både spare penge. Men også få en langt mere grundig dækning, så du ikke behøver spekulere på, om du taber din mobil, får indbrud eller din kat løber ud foran en cykellist.

Handling

Hvornår har du tid til at vores forsikringsmægler kommer forbi?

Opsummering af AIDA modellen

De eksempler, vi er kommet med her, er selvfølgeligt ultra skrabede. Men grundlæggende handler AIDA modellen om, at fange opmærksomheden, skabe interessen, få modtageren til at begære produktet og påvirke dem til at handle på det begær.

AIDA modellen er en meget vigtig salgsmodel, som sammen med andre salgsmodeller vil kunne få dig lang.

Tilmeld dig her

Hvad siger medlemmerne af vores jobbank

★★★★★

Marketing job har været uvurderlige i jagten på mit drømmejob som projektleder. Jeg har kun været til relevante samtaler og er endt i en stilling, der er langt bedre end jeg havde drømt om.

Så en stor tak til marketing job, jeg kommer helt sikkert til at bruge dem igen hvis det bliver aktuelt en dag.

Mads Bloch - Sælger

★★★★★

Man må sige de holder hvad de lover. Jeg blev matchet op med den bedste arbejdsplads jeg kunne forestille mig og så endda i første hug. 

Jeg har fleksible vilkår der passer ind i min hverdag, og udviklingsmuligheder der gør at jeg ikke stagnere i mit arbejdsliv.

Stefan Kjær - Salgschef

★★★★★

Jeg var faktisk ret tilfreds med mit tidligere job, så da jeg blev matchet op med mit nye arbejde havde jeg svært ved at forstille mig det kunne blive meget bedre. 

Men man behøver jo ikke være syg for at få det bedre, og selvom jeg ikke var utilfreds må jeg erkende et det er det bedste valg jeg har taget i min karriere. 

Mathias Smestad - Sælger

Hvilke jobprofiler rekrutterer vi?

Kortsagt matcher vi alle de rigtige profiler med alle de rigtige virksomheder inden for marketing.
Herunder finder du de specifikke stillinger som vi kan finde job til dig indenfor.

Udkørende sælgere

Telefonsælgere

Salgsdirektører

Indhent et tilbud