En af de første lukninger jeg lærte, da jeg i sin tid startede som annoncesælger, var denne og i alt sin enkelthed går det ud på, at du stiller kunden over for et valg, den ene mulighed er den du gerne vil have kunden til, at tage og den anden mulighed er et mindre attraktivt valg der typisk er dyrere eller dårligere, et eksempel kunne være:
Sælger: Har du en ide om hvor meget data din bedre halvdel bruger?
Kunde: Jeg vil tro en 1-2 GB
Sælger: Okay skal vi så tage den med 5 timer tale og 2 GB data til 149 pr. måned eller skal vi vælge vores kampagne tilbud vi kører lige nu hvor du får fri tale og 5 GB data til 139 pr. måned for altid?
Der er i og for sig ikke særligt meget at rafle om, det er selvfølgeligt løsning 2 der er den bedste for kunden, det ved du også allerede i det øjeblik du stiller spørgsmålet.
Men ved at få kunden til, at tage stilling til en af de to muligheder, så fjerne du fokus fra den tredje og for dig mindst attraktive mulighed, at kunden ikke vil have nogle af delene.
Det er altså en udspringer af den forud antagende lukning.