Når man arbejder med mennesker eksistere der fire dyder, disse fire dyder er med til at give kunden kollegaen, kæresten osv. Et billede af hvem du er, men det gode ved disse dyder er, at du kan styrke din troværdighed, helt ekstremt, hvis du har styr på dem, for du har reelt muligheden for at ændre folks billede af dig.
Hver af disse dyder har du muligheden for, at styrke ved, at afgive en lille smugle på den anden.
De fire dyder er
Ærlighed
– altså i hvor høj en grad kunden stoler på hvad du siger.
Identitet
– Altså om hvorvidt du/ virksomheden har fastligt sine værdier, eller disse ændres som vinden blæser.
Idealisme
– hvor langt vil du gå for kunden.
Kompetence
– hvor godt har du styr på dit produkt
Hvordan de fire dyder kan bruges
En af de oftest brugte måder, at bruge disse dyder i salgs sammenhæng er, når du afgiver en smugle kompetence for så, at vinde lidt på ærligheds og idealisme fronten. Eksemplet kunne være, at du lige er startet i en ny virksomhed og kunden vælger, at spørge dig om det eneste produkt du endnu ikke er sat ind i.
Så du svare:
“Jeg må ærligt indrømme jeg er lidt ny her inde, så jeg kan faktisk ikke huske prisen på appelsiner, men hvis du hænger på 2 sekunder så finder jeg svaret til dig, det er jo trods alt mit arbejde”
På en og samme tid styrker du din ærlighed ved at sige du ikke kender svaret, og på samme tid styrker du din idealisme, ved at sige du finder svaret, og når du i sidste instans har svaret, så er det minimalt hvad der er gået tabt i forhold til kompetence.
Hvis du alternativt havde kastet dig ud i en lang usammenhængende søforklaring, havde resultatet nok været, svækket ærlighed, svækket kompetence og svækket idealisme. Det er altid bedst at være ærlig omkring dine kompetencer.
Du ville nok også hellere have en ven der var ærlig men knapt så intelligent, end en der var super klog, men løj hver gang han åbnede munden.
Et andet eksemplet der ofte opleves er, at du bruger din idealisme til at styrke ærlighed, kompetence og identitet.
“Ja jeg ved godt at produktet er til at finde billigere andre steder, men sandheden er også at pris og kvalitet ofte afspejler hinanden og vi ønsker kun at udbyde de bedste produkter her hos os”
Du styrker først din ærlighed ved at give kunden ret, her efter styrker du din kompetence og identitet, ved at fortælle ham, at din virksomhed udelukkende ønsker, at sælger kvalitets produkter.
Integrer de fire dyder i dig selv
De fleste mennesker, bruger mere eller mindre denne teknik hver dag men ved, at være bevidst om hvordan og hvorfor det fungere, har du nu muligheden for, at påvirke mennesker på en ny måde.
Det er klart, at de bedste resultater, kommer af et oprigtigt ønske om at være ærlig. Så min dybeste anbefaling er selvfølgelig, at du forsøger at implementere det i din identitet, i stedet for kun at gøre det i din salgs-tale.
- Så fastsæt et sæt værdier du er urokkelig på, uanset hvilken situation du står i.
- Vær altid ærlig (og med ærlig mener jeg ikke dum, hvis du har været din kæreste utro og du ved din kæreste aldrig finder ud af det, så er det måske bedst at holde kæft)
- Sørg for altid, at indhent nødvendig viden, så du har dine kompetencer i orden.
- Sidst men ikke mindst bør du altid, søge at forstå andre mennesker, og hjælpe dem så længe det ikke går på kompromis med dine værdier.
alt i alt skal du faktisk bare forsøge, at være det bedste menneske du kan være.
Ved at bruge de fire dyder når du laver dine indvendinger, får du vendt dine svagheder til styrker, der ud over giver det dig også muligheden for, at påvirke dine kunder ud fra hvilken personligheds-type de er, men dette er en øvelse som vi venter med, at komme igang med lidt endnu.