Denne lukke teknik, er et af de mere beskidte tricks i bogen og dog, en af de mest brugte.
Den går i alt sin enkelhed ud på, at når kunden vanligt udbeder sig betænkningstid, så siger du:
Sælger: Det kan jeg godt forstå Hr. Jensen, det er altid dejligt, at have tid til at tænke, men som du måske allerede har gættet, så har vi altså ikke særligt mange kampagner tilbage til denne her helt unikke pris, så jeg skal selvfølgeligt have en aftale med hjem idag.
Nu handler det om for sælger om, at kunden ikke skal føle sig kørt over, så god skik er at man på en eller anden måde imødekommer kunden, så han også kan gå fra handlen med en god smag i munden, for ønsker du et langt og lykkeligt samarbejde, så skal kunden føle han har gjort en god handel og er bliver tilgodeset.
Sælger: ex.1: Men det vigtigste er at vi får styr på papirarbejdet idag, så kan vi sagtens skubbe leverancen en månedstid, så du har tømt ud i varelageret, da jeg forstod, at dette var din bekymring.
ex.2: men nu nævnte du tidligere, at det også var et spørgsmål om økonomi, så hvis jeg nu deler betalingen over to omgange, så er det vel også mere overkommeligt for dig ikke sandt?
Der er mange måder at afbløde på, det er heller ikke sikkert, at du behøver give kunden nogle ekstra fordele, måske er det nok, at sige “men så får du jo også den løsning du har efterspurgt, til den bedste pris”.
Behovet for afblødning falder selvfølgeligt i takt med sandheden af påstanden, prisen på produktet og kundens interesse i at handle med dig.